Les imatges i els relats de l’actual revolta dels tibetans contra l’invasor xinès, a la qual l’ocupant ha respost sembrant de mort el país –en la línia de la repressió sistemàtica de la dissidència, inclosa l’aplicació de la pena de mort, en tants indrets de la República Popular de Xina– em fan avergonyir, una vegada més, de la meva militància maoista, al Partido Comunista de España (internacional), convertit després en Partido del Trabajo de España, a finals del franquisme i els primers temps després de la mort del generalot. No me n’avergonyeixo perquè em comportès llavors una militància antifranquista al costat dels treballadors i el poble –d’això, me n’enorgulleixo– sinó per la fe cega que suposava en el marxisme-leninisme-pensament de Mao Tsé Tung, nova religió a què em vaig acollir tot deixant la cristiana i que feia que, en nom del dogma, justifiqués un règim com el comunista xinès que era de totes totes injustificable. En alguna ocasió vaig fer una reflexió semblant quan dirigia Ràdio Ribes i es produïen a Xina actes de repressió contra la dissidència, em sembla que arran dels fets de la plaça de Tiananmen. Algun dia espero dedicar-hi un comentari més estès i sistemàtic; ara, però, vull repetir la meva petició de perdó, mentre reclamo la llibertat per als tibetans, que hi tenen tant dret com la resta dels pobles del món. Cap argument, per molt sublim que sembli, pot justificar l’opressió de les persones i els pobles. Recordo també, en aquesta ocasió, la intervenció que va fer un assessor del Dalai Lama en unes jornades internacionals sobre el dret a l’autodeterminació organitzades a Donostia per Udalbiltza, l’organisme de coordinació d’electes abertzales bascos –22 dels quals són ara pendents de judici– que va ser poc després suspès pel jutge instructor Baltasar Garzón. Aquell assessor –ara no tinc a mà ni el nom ni el contingut concret de la intervenció– va insistir, amb sòlids arguments jurídics i polítics, en la importància del reconeixement i aplicació del dret d’autodeterminació dels pobles com a via pacífica i democràtica per a la resolució dels conflictes. Per desgràcia, encara hi som molt lluny.
Et recomano una mirada al blog de Rafael Poch, de La Vanguardia, per centrar el tema de “les imatges”.
http://www.lavanguardia.es/lv24h/20080329/53448905006.html
He llegit la crònica de Rafael Poch, tan documentada i ponderada com totes les seves. Ja deia Ramon Barnils que era un dels alumnes que havia tingut a la Universitat que arribaria més lluny en l’exercici del periodisme, tot i que no va voler col·laborar amb ell i un grup d’alumnes del seu curs en el llibre reportagte “La torna de la Torna” sobre el MIL. Reconec que la manipulació de les imatges sobre la revolta tibetana en determinats mitjans de comunicació conviden a reflexionar. Però les informacions de fonts que acostumen a ser objectives, com Amnistia Internacional, sobre la repressió a Xina i al Tibet resulten força contundents. El que explica Rafael Poch no em fa desdir del que he expressat en el meu article. Més aviat ho referma. Desitjo la llibertat per al meu poble tant com vull la llibertat dels altres. Sé que els camins per aconseguir-la són diversos i específics per cada societat, i em repugnen especialment les respostes xenófobes a l’opressió tant com la mateixa opressió, perquè carreguen sobre els febles el càstig que hauria de correspondre als poderosos. Però l’arrel del problema segueix essent l’opressió del nacionalisme xinès “gran han” sobre les petites nacions i ètnies que li estan sotmeses.
Avui Le Monde publica una interessant crònica del seu corresponsal a la Xina sobre la guerra de les informacions en l’entorn del conflicte del Tibet, que pot servir per completar i matisar la que comentàvem fa u parell de dies de Rafael Poch, de La Vanguardia. La podeu trobar a http://www.lemonde.fr/asie-pacifique/article/2008/03/29/tibet-la-guerre-de-l-information_1028768_3216.html#ens_id=628863
[…] de la Joven Guardia Roja –organització juvenil del Partido del Trabajo de España, el partit on llavors jo militava–, Javier Verdejo, mort per les bales de la guàrdia civil a Almeria quan feia una pintada, […]
[…] onades d’aquest sunami sobirà. Una conducta ben estalinista, per cert. O, si voleu, maoista. Ho dic per experiència. En conclusió: cal que estem eternament agraïts al Ferran de la Crosta. Necessitem gent com ell […]
[…] dèiem Estat espanyol”. Era un signe d’identitat dels qui –independentistes o no; jo llavors no n’era– negàvem a Espanya l’atribut de nació que defensàvem per Catalunya (i, els defensors de […]
[…] a consciència aquest terme de velles ressonàncies en la meva personal trajectòria d’antic marxista-leninista/maoista) i els seus efectes en la societat i la política del […]